Dette sikrer trygg graving på Li
I etterkant av skredet på Li, er det gjort et grundig arbeid for å stabilisere grunnen. I tillegg er det gjort flere undersøkelser og vurderinger.
I september 2019 gikk det et kvikkleireskred i Heggeveien på Li. Ingen personer ble skadet, men flere innbyggere i området måtte evakueres, og flere mistet vann og strøm i en kort periode.
Norsk Geoteknisk Institutt (NGI) vurderte at årsaken til skredet på Li var etableringen av vann- og avløpsledninger i Nitelva.
Fire år senere, i fjor høst, kunne Nittedal kommune markere avslutningen på gjenoppbyggingen. Da var det gjort et grundig arbeid for å stabilisere grunnen (se faktaboks), og elveløpet er gjenopprettet.
I forkant av at arbeidet med den nye vann- og avløpstraseen starter opp på Li, har Norconsult foretatt nye geotekniske vurderinger av området.
–Vi vurderer det som trygt å igangsette gravearbeidet, sier Håvard Rodahl Kvale, geotekniker i Norconsult.
Undersøkt grunnen
At traseen på Li nå blir flyttet opp og følger Heggeveien, gjør at man slipper graving i bunnen av skråningen, og unngår å forverre stabiliteten. Det er også stilt krav til lagring av masser underveis for ikke å forringe stabiliteten, forteller geoteknikeren.
Norges Geotekniske Institutt (NGI) gjorde grunnundersøkelser på Li i etterkant av skredet, som Norconsult nå har bygget videre på. Langs hele traseen er det gjort supplerende grunnundersøkelser der det har manglet nødvendig data.
– Grunnundersøkelsene foregår ved at man borer et hull i bakken og måler motstanden. I tillegg tar vi prøver av massene, som sendes til laboratorium for videre analyser, sier Kvale og utdyper:
– Bormotstanden, sammen med resultatene fra laboratoriumsundersøkelsene, gir informasjon om hvilke løsmasser man har, og om det er kvikkleire. Dette har gitt grunnlaget for videre prosjektering og hvilke løsninger som kreves.
Tar hensyn til miljø- og naturverdier
Miljørådgiver i Norconsult, Birte Riddervold Teigen, poengterer at det også er gjort nøye vurderinger for å sørge for at traseen i minst mulig grad kommer i konflikt med miljø- og naturverdier.
– Vi har blant annet gjort flere tiltak for å ikke skade fugl og naturverdier. Det er for eksempel satt restriksjoner når det gjelder hogst i kantvegetasjon, sier Riddervold Teigen.
Også nærmiljøet langs hele traseen, som skoler og barnehager, er kartlagt for å ta hensyn til dette på en best mulig måte, påpeker hun.
Fakta
Dette ble gjort for å stabilisere etterskredet på Li i 2019:
- Masse ble fjernet fra toppen av rasgropa for å gi lavere risiko for nye ras.
- Vegetasjon ble fjernet for å gjøre plass til anleggsmaskiner.
- Bunnen av rasgropa ble stabilisert med kalksement, som ble sprøytet ned i bakken.
- En støttefylling ble laget mot kanten av rasgropa og foten av skråningen.
- Vei, vann, avløp og annen infrastruktur ble gjenopprettet.
- Skredmassene i elva ble fjernet og elveløpet gjenopprettet.